Reklam
BAYRAM NAMAZI
Mehmet Ali KIRBOĞA

Mehmet Ali KIRBOĞA

BAYRAM NAMAZI

31 Mayıs 2019 - 14:03

BAYRAM NAMAZI’NIN MEŞRU KILINDIĞI TARİH Bayram Namazı’nın meşruiyet’i Hicret’in birinci senesinde Medîne de vakı’ ve meşru’ oldu. Ebû Davud rivâyet eder ki; Sultân-ı Enbiyâ Efendimiz Medine-i Münevvere’ye Teşrif buyurduklarında Medîne ehli için iki gün vardır ki, onda oynarlardı. Bu günler ne günleri idi? Diye Efendimiz sorduğunda, cevâben dediler ki, Zemani câhiliyet de bizler oynardık, Efendimiz “Haydin sizlere RABBİMİZ bunlardan Hayırlı günleri Tebdil buyurdu, Biri Kurban ve biri Ramazan Bayramları,” Buyurdu. Bu tarihten itibâren Efendimiz hiçbir Bayram Namaz’ını terk etmemiştir. MÜSTEHABÂT’İ I’DİYYE 1- Bayram sabahı erken uyanmak ve erken camiye gitmek 2- Bayram Namazı’ndan önce gusletmek 3- Misvak kullanmak 4- Eğer Ramazan Bayram’ı ise Namaza çıkmadan önce tatlı bir nesne yemek. 5- Güzel. Temiz elbiseler giymek. 6- Hoş kokular sürmek. 7- Kurban Bayram’ında namazdan sonra yemek yemek. Her ne kadar kişi, Kurban kesmemiş ise de yemeği namazdan sonraya bırakmak menduptur. Ashab-i Kirâm Hazarâtı Kurban Bayramı’nı sabahında çocukları ve bebeleri yemek ve emzirmeden men hakkında Ahbâri mütevârite vârid dir. Bununla beraber te’hir etmemekte Tahrimî bir kerâhat da yoktur. 8- Kurban bayramında camiye giderken (Ebû Hanife’ye göre gizlice, imameyn’e göre cehren) yolda tekbir getirmek 9- Ramazan Bayram’ın da ise gizli getirilir. 10- Namazgaha çıkarken yaya olarak yürümek menduptur. Zirâ Sultan-ı Enbiya Efendimiz Bayram ve Cenâze Namazgâhlarına (Bizim zamanımızdaki gibi yakın olmadığı halde) asla binitli gitmezlerdi. 11- Mahalle Camiinde kılmak müstehabtır. 12- İhtiyarlara ve hastalara binitli gitmek mendubtur. 13- Sevinç izhar ederek, her karşılaştığı müslümana gülümsemek müstehabtır. 14- Bayram Namazgâh’ından dönerken gittiği yoldan başka bir yol ile dönmesi menduptur. Bu durum her iki tarafta olan fukaraya tasadduk edilerek gelinip gidilmesi ve ahbap, akraba ile musafaha edilmesi içindir. Nitekim Efendimiz böyle yapardı. 15- Gözlerini yollarda kötü şeylerden çekmek. 16- Beşâşet ve ferah ile yürüyüp, gördüklerine iltifat etmek müstehaptır. 17- Ama Bayram Namaz’ından önce veya sonra camide nâfile namaz kılmak mekruhtur. Bayram Namazı öncesi evde kılmakta mekruhtur. BAYRAM NAMAZGÂHLIĞI Bayram Namzları esasen bir belde de veya şehir dışındaki “Cebbâne” denilen boş sahra veya alandaki Namazgâhlar da kılınır ki, eskiden kalma Namazgâhlar meşhurdur. Bunlara; Cebbâne, Menfâze, Namazgâh veya Musallâ denilir. Zarûriyet olmadıkça Cami ve Mescidler de Bayram Namaz’ı kılmak mekruhtur. Mescid-i Haram’da Bayram Namaz’ı kılmak mekruh olmaz. (isede, Bayram Namaz’larının Beytullah’ta Mekke’lilerin kılmadığını İbni âbidin’den naklen Hacc Bahsinin Minâ bölümünde ve bahsimiz olan Bayram Namazı kısmının diğer bölümlerin de almıştık) Bayram Namazları, Bayram’ın birinci, ikinci ve üçüncü günlerinde kılınır.Halebi ve bunun Hâşiyesi olan Hilyetünnâci kitaplarında, Ramazan Bayram’ı Namaz’ı bir özre mebni veya ay görünmesi müşkil bir halde veya havanın kapalı olması ile Bayram olduğu ancak birinci Bayram öğleden sonrası anlaşılırsa zevalden (öğleden) evvel kılınmadığından ertesi günü yani ikinci Bayram günü öğleden evvel kılınır. Ama Kurban Bayram’ı bunun aksinedir. Yani Kurban Bayram’ı Zilhicce’nin onuncu günü bilindiği gibi birinci bayramdır. Eğer birinci Bayram günü özürlü veya özürsüz kılınmazsa, ikinci Bayram günü kılınır. Ancak ikinci ve üçüncü günlerine özürsüz tehir Esâet’tir. Yani Kerâhatle kılınır. Ama Ramazan Bayram’ı ikinci güne özürsüz tehir edilse gayri câiz olmaz, yani terk edilebilir.

Bu yazı 1340 defa okunmuştur .

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..

Son Yazılar